OLKA- toiminnan yksi suurimmista tavoitteista on olla läsnä aidosti ja kiireettömästi. OLKA-toiminnasta kiinnostuneet saavat Ilona-valmennuksen. Valmennuksessa painotetaan niin potilaan kohtaamista kuin käytännön asioita aina tietosuoja- ja hygieniakoulutukseen saakka.
OLKAN vapaaehtoisena voit toimia potilaalle/ asiakkaalle olkapäänä, tukena tai ihan juttukaverina. OLKA-vapaaehtoisemme ovat vaitiolovelvollisia.
Liittyköön asia sitten sairauteen tai muuhun, voi pisteellemme voi tulla keskustelemaan. Aula-avustajana voit ohjata asiakasta oikeaan paikkaan ja jäädä vaikka tarvittaessa seuraksi tutkimusten ajaksi. Useat ihmiset tulevat sairaalan yksin, jolloin heillä ei ole ketään, jolta kysyä neuvoa. Aula-avustajamme ovat niin sanotusti kartalla sairaalan osastoista ja poliklinikoista.
Aula-avustaja kohtaa vuoronsa aikana useita asiakkaita ja useita eri tunteita. Pääovilta sairaalan tullessa asiakas voi olla onnea ja jännitystä täynnä. Toivoa siitä, että tutkimustulokset olisivat positiivisia. Sama asiakas voi kohta lähteä itkien ulos, täynnä pettymystä ja elämän ilon menettämistä.
Aula-avustajana kohtaat asiakkaan aidosti ja voit antaa sitä, mitä meillä kaikilla on, eli olkapäätä, tukea mihin turvata ja olla aidosti ja ainoastaan siinä hetkessä läsnä, häntä varten. Sanojakaan ei aina tarvita, vaan sitä, että asiakas huomaa, että tilanteessa ollaan juuri häntä varten.
OLKA-vapaaehtoiset voivat tehdä vuoron myös esimerkiksi lastenosastolla ja päivystyspolilla. Myös vertaisena, eli saman sairauden kokeneena voi käydä esimerkiksi neurologian vaativan kuntoutuksen osastolla. Vertaisuutesi voi antaa asiakkaalle toivoa siitä, että sairaudestaan huolimatta voi elämä muuttua paremmaksi ja Sinä voit antaa asiakkaalle/ potilaalle sen elämänilon takaisin.
OLKA-piste sijaitsee sairaalan pääovien lähettyvillä ja siksikin se on helppo löytää. Pisteellä on näkyvästi esillä kattava määrä esitteitä eri sairauksista ja potilasyhdistyksistä. OLKA-työntekijät auttavat mielellään ja tarvittaessa ottavat selvää eri potilasyhdistysten toiminnasta. Tavoitteena on, että jokainen asiakas saa apua ja pääsee vertaistuen piiriin.
Pisteellä on aktiivisesti eri yhdistykset pitämässä teemapäivää, jolloin on oiva tilaisuus päästä heiltä kysymään yhdistystoiminnasta ja muutoinkin heidän tarjoamista palveluistaan. Yhdistyshenkilöt voivat asiakkaan niin halutessaan opastaa häntä jäseneksi liittymiseen.